Skip to main content
Blog

Elementy umeblowania nowoczesnego biura

By 15 maja 202023 listopada, 2021No Comments
nowoczesne biuro

Nowoczesne biuro to miejsce, które musi spełniać wiele różnych funkcji. Podstawową jest oczywiście zapewnienie dobrych warunków do pracy oraz taka organizacja przestrzeni, która ułatwi pracownikom wykonywanie ich obowiązków. Biuro powinno być zaaranżowane tak, by gwarantowało sprawną komunikację i odpowiedni przepływ informacji. Musi oferować właściwy poziom ergonomii, a jednocześnie pozwalać na pewną elastyczność w wykorzystywaniu dostępnego miejsca. Każde wnętrze biurowe jest ponadto swoistą wizytówką firmy. Żaden z tych celów nie może być osiągnięty bez użycia właściwie dobranych mebli biurowych. To między innymi dzięki nim można wpływać na wygląd, produktywność oraz atmosferę panującą w firmie.

Zobaczmy, jakie elementy są niezbędne w kształtowaniu nowoczesnego środowiska pracy, które pomoże we wzroście wydajności, a jednocześnie pozytywnie wpłynie na to, jak firma będzie postrzegana przez osoby z zewnątrz.

Meble biurowe „pierwszego kontaktu”

Pierwsze zetknięcie się z firmą ma zwykle miejsce w recepcji. Wszystkie elementy, które się w niej znajdą powinny być znakomicie skomponowane pod względem wizualnym i być spójne zarówno z charakterem firmy i zasadami jej kultury organizacyjnej, jak i specyfiką działalności i branży. Meble recepcyjne muszą być zatem dobrane tak, by nie kłóciły się efektem, jaki ma zostać wykreowany, ważne jednak by zwrócić również uwagę na ich funkcjonalność.

W firmach, gdzie osoby z zewnątrz bardzo szybko przechodzą do dalszych pomieszczeń, szczególnie ważna będzie dobra organizacja komunikacji, szerokie przejścia i „zapraszający” charakter całej aranżacji. Pierwszoplanową rolę odegra więc zwykle lada recepcyjna i elementy dekoracyjne. Tam, gdzie klienci lub współpracownicy firmy spędzają więcej czasu, liczyć się będzie dostępność miejsc do siedzenia i ich rozplanowanie pozwalające na oczekiwanie w komfortowych warunkach. Tego typu recepcja to przede wszystkim wygodne sofy, fotele lub krzesła. Jeśli w pomieszczeniu recepcyjnym odbywają się spotkania i prowadzone są rozmowy biznesowe, niezbędna będzie nie tylko większa przestrzeń, ale również odpowiednie rozmieszczenie stolików, foteli lub kanap, a jednocześnie podział dostępnego miejsca na strefy ułatwiające kontakty i zapewniające wymagany stopień prywatności rozmów.

Meble pracownicze – podstawowy wystrój biura

Większość przestrzeni biurowej zajmują zwykle stanowiska przeznaczone dla pracowników firmy. W zależności od rozmiarów przedsiębiorstwa i charakteru wykonywanych zadań są to albo przestrzenie typu „open space”, albo wydzielone pomieszczenia i gabinety. W pierwszym przypadku używane meble biurowe są zazwyczaj wykorzystywane przez osoby realizujące rozmaite zadania, powinny więc być możliwie wszechstronne i jednolite stylistycznie. W drugim przypadku często stosuje się nieco większe zróżnicowanie, istnieje także możliwość większego dopasowania mebli do potrzeb poszczególnych osób.

Meble do pomieszczeń biurowych typu „open space” mają najczęściej budowę modułową, co pozwala na pełne dopasowanie do dostępnej przestrzeni. Zwykle tego rodzaju aranżacje to systemy stelaży i blatów, nierzadko z rozmaitymi funkcjami dodatkowymi, takimi jak prowadnice do ukrywania kabli, systemy podnoszenia czy pochylania blatów, a także rozmaite rozwiązania ułatwiające przechowywanie – praktyczne kontenerki pod biurka, szafy i szafki na dokumenty czy potrzebne materiały, a także specjalne miejsca na sprzęt biurowy – drukarki, skanery i urządzenia do oprawy lub niszczenia dokumentów.

Ze względu na zapewnienie odpowiedniej wygody i ergonomii ważnym elementem wyposażenia są też krzesła biurowe, które dają możliwość zajęcia wygodnej pozycji. Są one szczególnie istotne ze względu na to, że biurka nie zawsze pozwalają na zmianę wysokości blatu, co bywa problemem dla osób, których wzrost odbiega od przeciętnej.

Trzeba pamiętać, że meble biurowe to również wyposażenie pomieszczeń pomocniczych. Będą to zarówno archiwa, gdzie przechowuje się potrzebne dokumenty w formie papierowej, jak i pomieszczenia socjalne. Koniecznością jest zadbanie o pomieszczenia do jedzenia posiłków, odpoczynku czy szatnie, w których można zostawić odzież wierzchnią lub przebrać się w odpowiednie do obowiązków ubranie.

Meble do gabinetów i sal konferencyjnych

Każde nowoczesne biuro to również sale przeznaczone na spotkania zespołów, prowadzenie prezentacji czy pracę różnych grup zadaniowych. Podstawą ich wyposażenia są zwykle wygodne krzesła konferencyjne – ze względu na specyfikę wykonywanych w takich pomieszczeniach zadań zwykle dość znacznie różnią się one od typowych krzeseł wykorzystywanych „przy biurkach”. Niezbędne są także odpowiednie stoły konferencyjne dopasowane do ilości osób, które będą brały udział w spotkaniach. W przypadku pomieszczeń przeznaczonych na spotkania z klientami lub przedstawicielami firm współpracujących, poza ergonomią szczególnie ważne będzie też to, by meble nawiązywały swoją stylistyką do rozwiązań stosowanych w pozostałych częściach biura, przez które przechodzą goście.

Meble gabinetowe powinny również być wygodne, jednak w tym przypadku liczy się także wrażenie, jakie wywierają na osobach zapraszanych przez członków kierownictwa. Zwykle w firmach bardziej tradycyjnych gabinety są urządzane klasycznie, tak by pozostając w konkretnej stylistyce, wyraźnie odróżniały się od pozostałych pomieszczeń. W przedsiębiorstwach bardziej nowoczesnych, działających w branżach mocniej związanych z nowoczesnymi technologiami czy mediami najczęściej wystrój jest bardziej jednolity, a różnice koncentrują się na subtelnych i mniej widocznych elementach dekoracyjnych.

Zazwyczaj wyposażenie gabinetów jest bardziej urozmaicone niż innych pomieszczeń. Biurka do gabinetów menedżerskich są zindywidualizowane, często wyposażone w dodatkowe rozbudowane opcje przechowywania – np. większą ilość szuflad. Ze względu na reprezentacyjnych charakter tego rodzaju miejsc niezbędne są również wygodne sofy i stoliki, przy których można prowadzić dłuższe rozmowy. Liczy się również możliwość przechowywania dodatkowego sprzętu, np. ustawienia telewizora oraz wyeksponowania rozmaitych elementów dekoracyjnych.

Odpowiednia akustyka i prywatność

Jednym z większych, choć często niedocenianych problemów związanych z organizacją przestrzeni biurowej jest hałas. W większych pomieszczeniach składa się na niego zwykle gwar prowadzonych rozmów, szum generowany przez urządzenia biurowe oraz różne systemy budynku. Jego natężenie może być na tyle duże, że będzie stanowił przeszkodę, zwłaszcza tam, gdzie potrzebne jest skupienie i koncentracja. Rozchodzenie się dźwięków bywa niepożądane również tam, gdzie omawiane są firmowe tajemnice, plany działania, czy choćby poufne dane klientów.

Rozchodzenie się dźwięków w przestrzeni biurowej można znacznie ograniczyć, stosując rozwiązania, które prowadzą do zmniejszenia hałasu, ale również są elementem dekoracyjnym, stanowiąc dodatkowy wystrój pomieszczeń. Do najczęściej używanych metod należą np. zawieszanie specjalnych paneli ściennych i sufitowych, budowa przegród wygłuszających i zmieniających rozchodzenie się fal dźwiękowych, a także stosowanie specjalnych mebli, które pomagają w wytłumianiu pogłosu.

Napisz do nas